Snook

om mig och mitt snurriga liv med barn, ADHD, EDS, hjärtfel, ångest, crohns, psoriasis....

ADHD panik....

Kategori: Allmänt

idag var jag på Coop och tänkte kolla kalender inför nästa år, dom brukar alltid ha den jag använder och jag kan bara inte byta sort!! Måste ha samma varje år annars blir det kaos i mitt huvud och jag får kortslutning varje gång jag öppnar den.. 
Såhär ser dom ut som jag absolut inte klarar av att ha (provade i vintras men gick bara en månad sen fick jag lov att köpa en ny igen så jag fick som jag ville ha)
Bilden här under visar den jag använder, den jag inte kan frångå, den måste vara av märket Burde, vara 15,5 cm hög, ha två plastfickor längst fram och en längst bak.. ha plastpärm och inbunden med en snodd runt.. Varför så viktigt tänker ni nog? 
Jo det är så att jag har svårt för förändring i mina invanda mönster, det är samma sak med plånbok, jag kan absolut inte ha en annan sort än den jag har, haft samma modell så länge jag kan minnas. Måste ju hitta allt på direkten för att slippa vredesutbrott och tappa bort saker.
 
 
Min hjärna fungerar olika "bra" från dag till dag.. vissa dagar sammarbetar den absolut inte med mig, ett exempel är en dag här i somras, när jag skulle laga mat. Jag slog på plattan, slängde i potatisbullar i stekpannan och tänkte att jag hinner upp och skruva ner gardinstången+fästena innan det är dax att vända dom.. Vad händer? Jag känner att det börjar lukta bränt och hinner bara till trappen så sätter brandlarmet igång... rök i HELA huset.. SKIT tänkte jag och vädrade, diskade och gjorde ett nytt försök.. denna gång skulle jag "bara" vattna lite blommor i väntan.. samma visa en gång till...och vid tredje försöket då telefonen ringde så gav jag upp och åkte till Coop och köpte en sallad istället. Lika bra så jag fick huset kvar ;)
 
Ja.. huvudet hänger inte alltid med och paniken är ibland svår att tygla, tyvärr yttrar det sig oftast som att jag är sur fast jag i själva verket har en skrikande panik i mig.. bara en sån enkel sak som att behöva sitta på "fel" plats kan göra att jag inte kan hålla koncentrationen alls.. kan inte ha en dörr bakom mig eller folk som sitter bakom mig när jag äter eller liknande.. kontrollbehov??? Vet inte... aja.. Livet med ADHD är definitivt inte enkelt, och det gör det ju inte lättare om inte omgivningen kan acceptera eller försöka förstå. 
 
Nu har jag en period då jag har sjukt många bollar i luften.. Jobb, utbildning, tecken-kurs och möten angående Emelina och allt i hennes liv och hennes svårigheter, både SIP-möten, utvecklingssamtal, specifika umgängesdagar för hennes pappa och även hålla fokus på att inte bryta för mkt för henne då hon har lika svårt för förändringar som mig.. skillnaden är väl att jag inte ställer mig och gråter på coop när paniken kom ang kalendern idag utan jag har ju iaf lärt mig att hantera situationer lite bättre än henne.. men hon är ju faktiskt bara snart 4 år.....
Kommentera inlägget här: