Snook

om mig och mitt snurriga liv med barn, ADHD, EDS, hjärtfel, ångest, crohns, psoriasis....

Skola/fritidshem, en fråga om ekonomi....

Kategori: Allmänt

Jag har nu försökt kontakta kommunens skolchef ang kostnader för resor till och från fritidshemmet.. Jag skickade detta till vederbörande
 
"Jag vet inte vem jag skall skicka detta till så jag hoppas du skickar detta vidare till den som bör ha det eller talar om för mig var jag skall vända mig för att framföra mina tankar.

Jag tycker det är fel att jag som förälder behöver skjutsa mitt barn till och från fritids och skola. Och anser att det inte är ok att jag alternativt skall betala taxi till och från fritids, och taxi har hon dessutom inte rätt till fören hon fyller 7 år, det är ju trotts allt skolplikt från f-klass? Och när hon skulle börjat f-klass så hade hon inte fyllt 6 år ens. Men hon gick kvar ett extra år på förskolan då hon inte klarade kraven för att kunna börja f-klass de år hon skulle. Emelina har svår ADHD, medelsvår intellektuell funktionsnedsättning och språkstörning.

Nu kommer förklaringen till varför jag tycker det är orättvist och fel.

Jag har inte valt att få ett barn med funktionsnedsättningar/funktionsvariationer och jag har inte heller valt att kommunen inte kan tillgodose hennes behov på vår närmast liggande skola som är Djuråsskolan som vi bor granne med.

Det är skolplikt från F-klass, och om jag inte kan köra mitt barn från starten och ca 1,5 år framåt varje dag så skall hon inte kunna gå på fritids så jag kan jobba? Eller inte kunna ta sig till skolan då jag får ändringar i mina tider och behöver ändra med kortare varsel än 14 dagar? Och om jag inte har råd att köra eller senare när hon fyllt 7 år använda taxi som är runt 1500 kr/månad då skall jag sluta jobba? Placera min dotter på Djuråsskolan där hon inte får den hjälp hon behöver? Sätter ni in de resurser hon är i behov av då? Personal med utbildning för ändamålet? Är det billigare än att vi skall få använda taxi? År det billigare för kommunen att sätta in resurs den extra tid på resursfritids som det blir för min restid dit och hem? Hon åker oftast inte till skolan så det bör ju vara samma kostnad för kommunen då det är samma bokningscentral, samma sträcka och samma bilar/chaufförer. Jag jobbar i Borlänge så detta innebär längre dagar för både henne och mig då jag behöver köra henne till Mockfjärd innan jag kan åka till mitt jobb, detta innebär extra resväg på 5 mil/dag, tiden hon då är på resursfritids är garanterat dyrare för kommunen än om hon skulle kunna åka taxi så vi hade kunnat åka hemifrån åt varsitt håll samtidigt. Och detta innebär även att jag inte har möjlighet att åka buss/tåg som jag annars hade kunnat göra till och från mitt jobb, bil blir så mycket dyrare med bil.

Jag kommer inte ha råd att köra mitt barn eller att betala taxi som är 1500 kr/månad. Ska jag då inte ha råd med detta och få lov att avstå från att jobba och vara hemma för att jag inte har råd med/möjlighet till att ha mitt barn på fritids? Det är ju även en kostnad på 650 kr för barnomsorgen och jag är helt ensamstående med denna goa lilla tös.

Ska jag välja att flytta på henne så att hon går i Djurås och inte kommer orka så att både hon och alla runt omkring ska behöva må dåligt? Och jag då kommer behöva vabba ofta för att hon inte klarar skola/fritids? Eller kommer det sättas in de resurser som hon behöver? Blir det billigare än att kommunen står för taxi? Det är ju inte mitt val att hon skall gå i Mockfjärd då kommunen inte erbjuder särskola på närmre håll?

Jag känner mig väldigt ledsen och stressad över detta, ska jag inte ha råd att jobba? Inte ha råd att ha mitt barn i den skola som ger henne bäst förutsättningar? Om jag inte kan köra henne, är det då meningen att vi skall stanna hemma? Gäller inte skolplikten då?

Blev mycket i detta mail och förmodligen rörigt, jag tar gärna ett samtal med någon om bättre förklaring behövs. Att ha ett barn med funktionsnedsättning/funktionsvariation tar redan så extremt mycket mer tid och jobb än ett ”normalt” barn och struktur och planering är så mycket ändå. Att kunna låta henne åka taxi skulle ge så mycket mer ork för både henne och mig.

 

Med vänlig hälsning Sofia Svärd, mamma till Emelina." 

 

Svaret jag fick på detta var:

"Hej

 

Vill informera om att det kommer inte bli några förändringar av skolskjutsreglerna för de elever som går på fritids och tillhör grundsärskolan.

 Med vänliga hälsningar

 Håkan Elfving

Barn- och utbildningschef

Gagnefs kommun"

Jag fick alltså inte svar på mina frågor ang att flytta henne till Djuråsskolan och få de resurser hon behöver så jag svarade med detta:

"Ok, så om jag inte har råd att låta min dotter gå i särskolan så kan kommunen bistå med allt hon behöver i närmast liggande skola, vilket är Djuråsskolan som vi bor granne med? För barn har ju rätt att gå i närmast liggande skola med tillhörande fritidshem så att vårdnadshavaren kan jobba? I vårt fall så är ju den enda särskolan Mockfjärd och deras fritidshem ligger också där så det borde ju inte då bli en klassfråga där ekonomin styr vad barnen får utifrån sina behov? Då räknas det ju som närmast liggande och borde inte behöva kosta oss bensin på 21000 kr/år alternativt taxi för 1500 kr/månad? Stackars barn som ska behöva lida om jag som vårdnadshavare inte har råd att ge henne rätt förutsättningar…

Mvh Sofia Svärd"

Här sitter jag nu och är arg, ledsen och frustrerad och väntar på svar igen.... Är detta verkligen rättvist???