Snook

om mig och mitt snurriga liv med barn, ADHD, EDS, hjärtfel, ångest, crohns, psoriasis....

Svårt beslut

Kategori: ADHD, Allmänt, intellektuell funktionsnedsättning

senaste tiden för Emelina på förskolan har varit minst sagt VÄÄLDIGT jobbigt. Super tufft för henne nu, svårt att sortera och placera sina känslor, jobbigt med så stor grupp? För lite resurstid?För lite pauser? För pressande? För mycket olika personal? Ja, vad detta beror på är så himla svårt att komma på.. Eller är det för att hennes käraste kompis varit sjuk och då inte varit på förskolan? Eller har någon bytt plats vid bordet? Alltså det kan verkligen bero på så många olika för oss ganske små förändringar. 
Detta har lett till många bråk, utbrott och extrem trötthet. Hon är utåtaggerande mot både kompisar och personal. Detta har nu även lett till kränkningsanmälan.. vad det nu innebär fick jag inte riktigt förklarat för mig. Men kommer se till att det nu blir ett akut möte med förskolan och rektorn, något är ju galet då detta uppstått nu senare tid.. 
Nu till mitt dilemma.. flytta Emelina till särskolan skulle liksom vara det absolut bästa tror jag. Där jobbar folk som förstår problematiken till fullo, rutin och struktur och även pauser och små grupper.. Hon får dagarna HELT anpassade efter sitt behov.. 
Men den tanke som gnager i mig som hindrar mig från detta beslut är att tänk om hon fått fel diagnos? Tänk om hon hamnar i särskolan och det blir fel? Det går ju inte att flytta till vanlig klass senare då? Tänk om jag väljer fel framtid för mitt älskade barn!!! Skulle ju aldrig någonsin förlåta mig om jag gör ett sådant stort fel.. Hur ofta blir barn feldiagnostiserade? Jag tror ju att hon kanske inte har medelsvår IF, utan jag tror ju mer på ADHD och lindrig IF. Hur blir det för henne att åka taxi? Fixar hon det? 
Usch nu är det så sjukt jobbigt, mest för att jag är rädd för att göra fel val för mitt barn.. 
Samtidigt så kan hon verkligen inte behöva må som hon gör nu..