Snook

om mig och mitt snurriga liv med barn, ADHD, EDS, hjärtfel, ångest, crohns, psoriasis....

Operationen + Sjukhusvistelsen

Kategori: Allmänt

Jahapp.. nu ska jag skriva om min otroligt icke roliga sjukhusvistelse..
Dom ringde från avd. 18 på ondsagen och talade om att de inte fanns nån plats åt mig så jag fick åka in på Torsdag morgon ist.
När jag kom in på Torsdag morron så skulle jag duscha med Hibiscrub (desinfektions medel) 2 gånger, och efter de fick jag inte klä på mig, och hur kul var de när jag inte hade nått rum? Jag fick bo i en säng mitt på golvet i MATSALEN! stora fönster rakt ut till avdelningen och patienter med anhöriga satt och fikade och skrattade runt om mig.. hur kul är de? nervös så jag grina och folk bara stirrade, mådde illa av att se fikat då jag själv hade fastat sen dagen innan =( och sen kom lunchen, fullsatt matsal med mig i mitten... SUCK!!
Aja, vid 12 va de dax att rullas ner till op iaf. Fick gå in och kissa före och sen fick jag vänta ca 15 min utanför op.
Sen kom en super nice sköterska (manlig) och hämtade mig tillsammans med en kvinnlig sköterska med.. men de va bara han som pratade med mig.. och han va fin  ;)
Han fick mig att slappna av och han fick mig att skratta  :)

Sen gav dom mig sömnmedel i nålen i armen.. sen sov jag..

Jag vaknade på uppvaket 4,5 timme senare.. och då var jag snurrig minsann, men de gav med sig rätt fort..
jag va extremt kissnödig.. men personalen trodde mig inte så dom fick lov att kolla med en "bladder" hur mycket urin jag hade i blåsan. Och de va 420 ml så nog va den full allt... då kom dom med ett BÄCKEN, och jag sa, NO WAY!!! aldrig att jag kissar i ett sånt där liggande i sängen.. NEVER!
Dom försökte på alla vis men jag vägrade, jag ville upp på toa.. och till sist fick jag hjälp dit.. dom rullade sängen till toa och jag gick upp själv och fixade toabestyret sjäv..
Sen tillbaka till sängen och in till uppvaket..
en läkare kom och berättade att mitt blodtryck hade sjuknit farligt mycket under op och att de fortfarande var alldeles för lågt, sen lyssnade hon på mina lungor och höger lunga lät inget så den fungerade alltså inte efter narkosen.. Jag fick börja blåsa i en pepp-flaska och då kom även syresättningen igång bättre.  sen rullades jag in på IVA för att göra en lugnröntgen, och så kom läkaren efter de och talade om att lokalbedövningen hade tagit väldigt starkt på mig, och den hade gått ner i höger lunga, därför va den "vilande", den hade även gått upp i halsen så jag inte kunde prata och så va höger öra ur funktion med..

jag repade mig sakta och jag fick komma tillbaka till avdelning 18 igen vid 21 på kvällen, de blev en lång dag eftersom jag skulle vara tillbaka runt 17 igentligen..
jag ringde då lite samtal och försökte prata så tydligt som jag kunde.. sen ville jag sova.. men jag hade fått sängen bredvid en jobbig jävla kärring.. hon babblade om massor, frågade hur jag mådde hela tiden och vad jag hade gjort för op och massa.. jag höll på att bli galen, jag ringde på larmet och bad dom dra för gardinen mellan oss, men så fort personalen gick ut så drog hon upp den igen och började babbla.. fyy faan....
till sist skulle hon sova med så då stängde hon av tv'n och slog på radio i sina lurar, på så högt ljud så JAG höde va dom sa till och med.. SUCK!
Jag somnade till sist iaf, och vaknade vid 02.00 av en smärta som va hemsk, då hade alltså lokalbedövningen börjat gå ur.. jag fick smärtstillande i nålen och sen vaknade dryg kärringen, hon knallade upp på toa och sen kom hon in med ett leende och sa "god morgon" till mig.. SHIT!!! Jag bad henne kolla på klockan och då blev hon tyst och jag somnade om runt 03.00
vaknade vid 06.00 då de va en sköterska som skulle ge mig antibiotika i nålen, vid 6.30 bad jag om mer smärtstillande för jag hade ont, dom skulle fixa de men de kom ingen, så 40 min senare låg jag och grinade av smärta och ringde så på klockan igen, jag talade om att jag hade sagt till tidigare men att ingen kom.. så jag fick snabbverkande som jag blir otroligt illamående av och yr.
fick i mig LITE frukost.
sov mesta delen av förmiddan, vid 10 va de dax för toa igen, de blir mkt kissande av dropp :P
men då kommer undersköterskan in med en toa stol!!!! en sån där på hjul med en hink under... alltså VAFAN!!!! VÄGRAR, jag ska in på toa sa jag till henne och hon började då predika om att JAG inte skulle fixa de, SJKT, så jag sa till henne att kunde jag fixa de 30 min efter jag vakna ur narkosen så kunde jag fan fixa de nu med.. och hon fick hämta en sköterska som fick koppla loss alla slangar och grejjer sen gick jag SJÄLV...
fan att dom inte  kan lyssna på en... men känner sig kränkt!!!
Sen kom läkaren som opererade iaf och talade om att själva op gick jätte bra och att de hade gått genom 2 små titthål bara  =) Inga stygn som ska tas heller.. jag har alltså bara 2 små plåster på min högra axel =)
och så sa han även att axeln satt väldigt glappt så den här operationen va nödvändig, DE kändes skönt och höra iaf! Dom bestämde att jag skulle bli utskriven under em efter att han hade fått prata med mig igen och efter jag träffat sjukgymnast och så.. gick in på toa efter detta men då tappade jag kollen helt, fick en larmklocka hängd vid min sida så jag skull kunna larma när jag var klar.. och jag gjorde det, men den fungerade inte! shit tänkte jag, vad gör jag nu? den knappen på väggen framför mig var så långt fram så jag fick lov att resa mig, och den till höger om mig nådde jag inte med min onda arm i vägen, kunde inte vrida mig så pass så jag skulle nå den med vänster hand.. så jag tog ett djupt andetag och reste mig upp, tröck på knappen framför mig och sen snurrade det, fyy faan nu ramlar jag ihop tänkte jag.. men jag hann sätta mig, måste ha somnat till sen för jag minns inte hur jag kom ut, jag kvicknade till och då satt jag i en rullstol påväg in till min säng iaf.

sen blev de lunch, då kom dom in och frågade va jag villa ha att dricka.. då blev jag förbannad, för dom kunde ju inte komma in till sängen med maten heller om dom tänkt sig att jag skulle åka hem och klara mig helt själv!!! Jag sa att jag skulle gå ut till matsalen och fixa de själv, dom skakade på huvudet och sa att de inte var nån bra ide då jag var så yrslig.. men vafan sa jag, jag ska ju hem i em, hur fan har ni tänkt att jag ska fixa de då??!!!!
aja, efter mitt utbrott så kopplade dom loss allt och jag vinglade ut till matsalen, lyckades äta 2-3 tuggor av den äckliga maten som var en köttgryta som var kryddad med kardemumma!!! Vafan kött som smakade BULLAR, de gick inte ner hos mig.. och de andra rynkade på näsan dom med.. sen drack jag upp mitt vatten och tog en smörgås och vinglade till min säng..
Slumrade lite till och från fram till 14 då sjukgymnasten kom, sen kom sköterskan efter de med sista dosen antibiotika, sen fick jag hjälp med dusch och så väntade jag på camilla sen som skulle skjutsa mig hem...Middagen blev en lax och potatis omelett som smakade FAN!!! den gjick inte ner och jag är fan inte kräsen på mat annars.. men varför har dom inte vanlig husmanskost för???!! förr vet jag att man fick välja på två-tre maträtter iaf, men de har dom dragit in på med..

så när camilla kom den så åkte vi till "kronans droghandel" och hämtade ut alla mina tabletter å sen blir de ett besök på Kina på stan i Borlänge, och fy 17 va gott de va!!!!
sen hem och camilla hjälpte mig med lite saker innen hon åkte hem sen och jag kröp ner i sängen och somnade ovaggat.
Sov ända till 9 på lördag morron! SKÖNT, men vaknade med en smärta som inte var från denna värld, men de gav med sig efter morgondosen av tabletter sen, och jag deckade vid 11 och sov till 15.15.. sen ringde jag Liselotte och pratade lite.. hon sa efter en stund att hon skulle till affären ifall de va nått jag behövde.. haha, snacka om att jag är förvirrad, de va ju just av den anledningen jag ringde henne men de glömde jag bort.. jag är nerdrogad  :P
lyckades hålla  mig vaken till strax efter 21 igår iaf.. men natten blev ett helvete! Sov inte mycket alls..
nu ska jag ta ett ryck med träningen av axeln och sen klä på mig..

Blir att äta hos mamma och pappa sen iaf om jag orkar..

Have a nice day!!!

summan av detta med sjukhus är att det äe SKIT och man känner sig inte värd nånting!!!
Kommentera inlägget här: